Perspektiv i form av den objektiva och allvetande berättaren
Perspektiv kan beskrivas som den karaktär läsaren får följa genom manus. Du kan låta läsaren endast veta vad en karaktär vet eller så väljer du allvetaren och får möjlighet att ge läsaren all information och tankar. Oavsett vilken du väljer så behöver du inte berätta allt som händer utan låta läsaren bilda sig en egen uppfattning om vad som händer i scenen.
Perspektivet ska följa dina scener så de tillsammans bildar en helhet och inte upplevs som rörigt och spretigt. Byt inte perspektiv i ett kapitel om du är det minsta osäker.
Perspektiv finns i fler olika former. Perspektiv – objektiv eller allvetare är två perspektiv som beskrivs nedan.
Perspektiv – objektiv eller allvetare.
Objektiva berättaren
Kan också ses som flugan på fönstret. Du som författare sitter på fönstret och betraktar världen. Du beskriver för läsaren vad som händer och sker, vad karaktärerna säger. Du berättar däremot inte vad karaktären tänker på eller hur de känner sig.
Läsaren får mer möjlighet att bilda sig en egen uppfattning om vad som händer, hur det ser ut, vad någon kan tänka.
Allvetande berättaren
Du kan även ses som den allvetande guden. Du som författaren vet allt och berättar sedan allt eller lite för läsaren, det är helt upp till dig. Du vet allt om dina karaktärer, du vet vad som händer och sker, du vet vad som kommer att hända. Du vet vad karaktärerna säger. Du vet även vad de tänker och hur de känner sig.
Du väljer hur mycket som läsaren ska få veta och när läsaren ska få veta det du vet. Du väljer om läsaren ska få följa en eller fler av dina karaktärer i hur de tänker och hur det känner sig. Perspektiv – objektiv eller allvetare.
Läs fler skiftande artiklar här
Läs mer om perspektiv här
@Manuscoach