Perspektiv & berättarröst – i ditt manus kan du välja på en synlig eller osynlig berättarröst. Ge läsaren information om perspektiv.
Berättarröst är ditt sätt att skriva, dina ord som syns i manus, den kan för läsaren dock vara mer eller mindre synlig. Det finns ingen helt skarp gräns mellan dessa utan det är författaren som väljer om avsteg från den valda metoden ska ske i någon scen.
Vill du att den ska vara mer synlig för läsaren så förklarar du mer för läsaren. Du förklarar att huvudpersonen känner nervositet nu när X står på spel. Du berättar för läsaren att någon står bakom dörren och vad som ska hända i framtiden, något som din huvudperson inte vet ännu.
Vill du att den ska vara mer osynlig för läsaren så märker läsaren inte av berättarrösten. Läsaren får själv känna in stämningen i manus, känna att det finns nervositet i rummet. Läsaren vet bara det huvudpersonen vet, inget mer.
Trovärdighet
Har du som författare en avsikt att berätta allt för läsaren? Har du ett dolt motiv att utelämna detaljer? Är berättaren sanningsenlig? Följer berättaren med i storyn så den blir trovärdig?
I ditt val av perspektiv kan du styra hur många detaljer du vill ge läsaren och när du avslöjar avgörande detaljer.
Action
Om du väljer att följa en person per kapitel så kan du i snabba kapitel växla mellan de olika karaktärerna och låta läsaren följa med i deras tankar och handlingar. Dock ska det vara ett perspektiv per stycke för att ge läsaren en bra bild över vem som är berättaren. Du kan sätta ut *** före varje byte av berättare för att visa läsaren att berättarperspektivet är flyttat till annan karaktär. Tappar läsaren vilken karaktär som följs blir upplevelsen enbart en rörig story.
Perspektiv & berättarröst!
Läs mer om perspektiv här
@Manuscoach