Dramaturgi-spänning

Spänning i manus

Anslaget ska ge läsaren en smakbit på vad ditt manus handlar om. Sedan adderas spänning för att locka till vidare läsning.

När vi tänker spänning så blir det lätt ett person smyger i mörkret med draget vapen. En biljakt och en explosion. Dessa händelser blir bara spännande om något står på spel. Annars blir det lätt en platt och tråkig händelse som inte lockar till vidare läsning.

 

Spänning

När du i anslaget fått läsaren att känna för huvudpersonen så vill läsaren även veta hur det ska gå för huvudpersonen, hittas skatten? Fångas mördaren? Gifter de sig?

Du som författare ska få huvudpersonen från första till sista sidan med spänning. Spänning är enkelt uttryckt hinder som ska passeras. Spänningen trappas upp varefter manus fortskrider genom att nya hinder kommer in i manus. Hindren ska harmonisera med handlingen och ditt sätt att skriva. En biljakt i en kärleksroman kan fungera om någon jagar efter sin käresta men sämre om det är en korrupt polis som jagas utan någon koppling till övrig handling.

Hindren ska vara olika svåra att passera, några ska vara enkla, de finns i manus enbart för att öka spänningen. Du trappar sedan upp spänningen med lite svårare och svårare hinder. Till slut behöver manus ett riktigt svårt hinder som står i vägen för att nå målet.

De små hindren kan också vara en personlig egenskap som att ha skräck för vatten och behöva ut på sjön för att nå ett mål. Att dina karaktärer har brister gör dem bara mer mänskliga och lättare för läsaren att identifieras sig i.

Låt även karaktärerna göra fel, de kan missa tåget för de pratade för länge med snyggingen på caféet. En enkel scen som ökar spänningen och lite ”åh, vilken klant” känsla hos läsaren. Att läsa om helt perfekta människor i ett manus gör att manus inte känns äkta.

Det svåra hindret är ditt manus verkliga vändpunkt i den dramaturgiska kurvan. Det som manus verkligen handlar om. Vilket är hindret – vändpunkten i ditt manus? Vad handlar ditt manus om? Du som författare ska bygga upp spänningen fram till och förbi det svåra hindret.

Efter det stora hindret har passerats så måste spänningen finnas kvar för att inte manus ska bli ”rumphugget” att de sista 10-20 sidorna bara är utfyllnad för att boken ska ta slut.

 

För dig som kämpar med dramaturgin så kan jag råda dig att skapa en synopsis, en skiss över händelser för att lättare se i vilken ordning händelser kommer.

@Manuscoach

Dela gärna inlägg

Läs gärna mer i dessa artiklar

Prologens syften

Prologens syften Prologen gagnar olika behov beroende på manus behov och författarens avsikter, prologens syften.

Läs mer
Manuscoach

Din PT för ditt skrivande!

Delar med sig av råd

Tack till er som skriver och önskar er råd, ger tips om vad som ska finnas på hemsidan. Tack!

Manuscoach

Mina favoriter
Läs gärna mer i dessa artiklar
Verifierad av MonsterInsights