Första kapitlen

Första kapitlen lockar till vidare läsning

Första kapitlen lockar till vidare läsning genom att skriva spännande i de första 2-4 kapitlen. Fängsla läsaren. Metod för att locka en läsare att läsa vidare och inte lägga boken ifrån sig finns nedan. Metoden ger att trollbinda läsaren att vilja veta hur det går för dina karaktärer. Att vilja läsa vidare för att se hur det går med konflikten. Inledningen ska berätta mycket om den kommande handlingen men inte avslöja allt.

Från teatervärlden kommer att vi även inom skrivandet av bokmanus använder oss av akter.

Akt 1, start)

Jag brukar likna manusskrivandet med en tågresa, huvudpersonen kliver på ett tåg för att nå sitt mål. Längs vägen skiftar miljön och olika resenärer kliver på och av, några åker bara med någon sträcka. Några kommer att följa med huvudpersonen till slutstationen. Varje station motsvarar en händelse/en scen där huvudpersonen, motståndaren eller någon av bifigurerna råkar ut för något.

Du ska presentera huvudpersonen, protagonisten, för din läsare. En person som är så intressant att läsaren bryr sig om hur det går och vill läsa vidare. Läsaren vill även veta hur du som författare skriver manus. Hur är din ton, vilket språk använder du? Vilket berättarperspektiv har du valt? Vi är alla olika och gillar olika sätt att få en berättelse presenterad. Här ska du även presentera även miljö och tid, vart och  när utspelar sig handlingen?

Första kapitlen lockar till vidare läsning genom konflikter/motstånd. Metoden anger också att det är konflikten som avgör om boken ska läsas ut eller läggas bort. Vad händer din huvudperson? Vad vill din huvudperson uppnå? Är det att hitta en skatt, lösa ett mord, hitta kärleken? Vilket hinder möter han/hon på sin vägen att nå sitt mål? Vem är motståndaren, antagonisten? Du ska låta huvudpersonen möta motstånd i manus. Läsare gillar att läsa om hinder innan målet uppnås. Motståndet ger spänning som lockar till vidare läsning.

Karaktärer

Du presenterar huvudpersonen för läsaren där huvudpersonen är idag (om det inte är en återblick). En plats där manus tar sitt avstamp för vidare intriger mot målet. Din huvudperson ger sig ut på en resa mot sitt mål. Resan kallas ofta inom författarvärlden för en vändpunkt.

När du beskriver en karaktär för läsaren ska den visa två sidor, en god och en mindre trevlig. Någon som är butter men under den tjocka västen finns ett gott hjärta. En person kan inte vara helt igenom ond. En mördare får en intressantare sida då hon inte kan skada barn utan hellre förlorar sitt uppdrag när det är barn i huset som ska bombas. Karaktärer med en inre konflikter är de mest intressanta.

Är det svårt att beskriva en karaktär kan du låna från din omgivning. Har du en granne du kan låna egenskaper från? Trängde sig någon före dig i kön? Fundera på vad det är hos dem som ger dem deras karaktär. Se till att karaktären har så mycket personlighet att de blir intressanta för läsaren, ingen vill följa en tråkig person.

När en läsare kan identifiera sig så mycket, med antingen huvudpersonen eller motståndaren kan även vara händelsen, att läsaren kan känna att det kan hända mig, detta kan vara jag, så är du på rätt spår. När du får läsaren att känna sympati med den sårbara personen. Läsaren blir då mer känslomässigt engagerad att han/hon känner att händelserna händer han/hon själv. Karaktärerna ska kännas som en verklig människa med fel och brister. Full av känslor, kärlek eller hat, som leder vidare till händelser.

I första person, jag, sker gestaltning främst genom språket. Att hitta sin berättarröst gör att läsaren snabbt uppfattar ”vem” och ”hur” jaget är i manus.

Konflikt

Vad är manus konflikt? Vad råkar din huvudperson ut för?  Du ska använda en situation där mycket står på spel, där din huvudperson har dåliga förutsättningar.

Använder du någon av dessa?

  • fara
  • olycka
  • otur

Konflikten behöver inte vara helt tydlig, i kärleksdramat behöver det inte finnas två kvinnor som han är kär i, det kan vara ytterligare hinder genom att kvinnan han är kär i kan inte lämna sin sjuka farmor. Hon vill dock inte berätta det utan visar upp en fasad av en självständig kvinna. Du kan låta läsaren ta del av hennes inre strid även om den manlige huvudpersonen inte vet om den. Läsaren kan få fler detaljer om konflikten än vad personer i ditt manus har.

Arbeta även aktivt med kontraster, att i det mörka ska det finnas humor, i kärlek kan du få med någon som är arrogant. Manus får större djup när du arbetar med kontraster.

Miljö

Du ger även läsaren möjlighet att följa med i manus till den plats där manus utspelar sig. Miljö är mer än svart asfalt och grön mossa, det är även lukt och ljud. Hur känns soffan han sitter i? Låt även läsaren följa med i fattigdom, svenssonliv eller rikedom. Används titlar vid tilltal? Vilken måltid får läsaren ta del av? Vilken tidsperiod utspelar sig manus i?

Gå inte i fällan och starta första kapitlet med standardfraser som ”hon vaknade med ett ryck”, ”det var en vacker/mörk natt”.

Det finns i författarvärlden ett uttryck ”skriv inte läsaren på näsan”. Skriv inte ut alla detaljer klartext, låt istället läsaren förstå handling och ana intriger. Att få använda sin egen fantasi är ett uppskattat moment. Starta inte kapitlet med en lång bakgrundsbeskrivning utan sätt igång direkt med handlingen och låt detaljer läcka ut lite i taget. Låt tåget läcka lite i taget under resans gång.

Du presenterar för läsaren ditt manus konflikt. Konflikter kan du antyda, de behöver du inte presenteras i sin helhet i manus. Är det en mördare som upptäcks av en duktig polis? Är det kärleken som slår till? Detsamma gäller för karaktären, att butter har ett gott hjärta kan du vänta med att avslöja till kapitel 4. Startkapitlen ska du skriva så det dra mot mitten av manus, du ska antyda vad som kommer att hända framöver i akt 2, mitten. Det är första kapitlen som lockar till vidare läsning.

 

Akt 2, mitten)

I akt 2 fördjupar du karaktärerna, du avslöjar fler detaljer om deras personlighet. Du avslöjar deras bakgrund i detaljer som påverkar handlingen, ex. varför är Kalle så rädd för sjöar? I avslöjandet ingår hur karaktärerna känner varandra. Ex. är Karin en etablerad mördare som Kalle anlitat förut? I konflikten kan du avslöja nya detaljer om karaktärernas bakgrund och framtida mål.

I mitten av manus utspelar sig en serie scener där du låter huvudpersonen och motståndaren mötas. Deras sammanstötningar ska göra att läsarens känslor åker mellan hopp och förtvivlan för huvudpersonens räkning. Du låter parallella intriger utspelar sig och ibland påverka huvudintrigen.

Mittenkapitlen ska trollbinda läsaren att följa med till slutet på boken, slutet i akt 3. Nu ska det inte finnas en chans att läsaren lägger ifrån sig boken.

 

Akt 3, slutet)

I slutet ska du ge läsaren alla avslöjande på intriger. Såväl de små och stora bi intrigerna ska lösas upp tillsammans med manus stora konflikt. Du kan emellertid låta någon del av intrigen finnas kvar till kommande manus. Dock måste läsaren få känna sig nöjd och inte lurad av slutet. Läsaren ska känna att han/hon har förstått och upplevt ditt manus enligt vad som utlovats i akt 1, start av manus. Efter upplösningen av manus konflikt kan du som författare ge lite extra material. Fortsätta handlingen med vad som händer efteråt.

Du har säkert läst att inom manusskrivandet liknas denna resa vid en val där upplösningen är luftspruten genom näsborren på valens huvud. I mina råd når huvudpersonen sitt resmål efter alla stationsstopp på tågresan.

Läser vi ovan så ser vi att akt 2 är den största delen av manus, akt 1 och akt 3 kan vara tillsammans ca 20% av ditt manus.

 

Checklista för akt 1 i din tågresa

Uppfyller ditt manus dessa punkter?

  • Har du aktivt skrivit för att skapa en framåtrörelse?
  • I vilka rader känner du själv att du binder läsaren extra mycket?
  • På vilket sätt kan läsaren identifiera sig med din huvudperson?
  • Markera mening där du känner att läsaren känner sympati eller avsky med din karaktär.
  • Är dina förväntningar att läsaren ska känna avsky eller sympati med dina karaktärer?
  • På vilket sätt skapar du engagemang med huvudpersonen? Med antagonisten?
  • På de platser där inre konflikter avslöjas i manus sätter du en markering.
  • Markera dina meningar där konflikter/motstånd avslöjas i ditt manus.
  • Finns ställen där du beskriver handlingen/egenskaper för läsaren?
  • Hur har du använt dig av kontraster? Beskriv dessa.
  • Hur beskriver du miljön? Markera dina nyckelord.

 

Lycka till med författandet!
@Manuscoach

Dela gärna inlägg

Läs gärna mer i dessa artiklar

Redigera

Polera genom att redigera ditt manus! Polera genom att redigera ditt manus! När manus är

Läs mer

Prologens syften

Prologens syften Prologen gagnar olika behov beroende på manus behov och författarens avsikter, prologens syften.

Läs mer
Manuscoach

Din PT för ditt skrivande!

Delar med sig av råd

Tack till er som skriver och önskar er råd, ger tips om vad som ska finnas på hemsidan. Tack!

Manuscoach

Mina favoriter
Läs gärna mer i dessa artiklar
Verifierad av MonsterInsights